Koniec romansu

Film | 1999 | obyczajowy romantyczny

THE END OF THE AFFAIR
7,3
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
10 1
Pojawia się w telewizji
Treści nie są obecnie w programie telewizyjnym

Opowieść o burzliwej miłości, pożądaniu, zdradzie i zazdrości rozegrana w scenerii Londynu okresu II wojny światowej. Kobieta, która wyszła za mąż bez miłości, nawiązuje romans z młodym pisarzem, a potem zrywa z nim bez słowa wyjaśnienia.

(THE END OF THE AFFAIR) Film obyczajowy, Wielka Brytania/USA 1999 Reżyseria: Neil Jordan Scenariusz na podstawie powieści Grahama Greene’a Zdjęcia: Roger Pratt Muzyka: Michael Nyman Aktorzy: Ralph Fiennes, Stephen Rea, Julianne Moore, Heather - Jay Jones, James Bolam, Ian Hart, Sam Bould, Cyril Shaps, Jason Isaacs Film nominowany do nagrody Oscara w dwóch kategoriach: dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej Julianne Moore oraz za zdjęcia Rogera Pratta. Za podstawę scenariusza posłużyła opublikowana w 1951 r. powieść pod tym samym tytułem Grahama Greene’a (1904 - 1991). "Końcem romansu", w którym autor zawarł wątki autobiograficzne, twórcy filmowi zainteresowali się dwukrotnie: w 1955 roku na ekrany wszedł film w reżyserii Edwarda Dmytryka z Deborah Kerr i Vanem Johnsonem, a w 1999 r. Neila Jordana z atrakcyjną Julianne Moore (czterokrotnie nominowana do Oscara za "Boogie Nights", "Godziny", "Daleko od nieba" i właśnie "Koniec romansu") oraz znakomitym Ralphem Fiennesem ("Wichrowe wzgórza", "Quiz Show", "Lektor" oraz filmy "Lista Schindlera" i "Angielski pacjent", które przyniosły mu nominacje do Oscara). W marcu 2004 roku w Houston Grand Opera odbyła się premiera opery "The End of the Affair", do której Jake Heggie napisał muzykę oraz libretto wespół z Leonardem Foglia. Powieść Greene’a była także adaptowana na potrzeby teatru. Światowa premiera sztuki wyreżyserowanej przez Karlę Boos miała miejsce w Quantum Theatre w Pittsburghu, w 2011 roku. Poprzez wątek obyczajowo - romansowy przewija się głębsza prawda o ludzkiej naturze, o stanach emocjonalnych, rozterkach i uczuciach, w które jest uwikłany człowiek. To opowieść o miłości, zdradzie, zazdrości i wielkim pożądaniu. Dramatyczny romans rozwija się na tle II wojny światowej, w Londynie. Miłosnym uniesieniom kochanków towarzyszą odgłosy wybuchających w pobliżu bomb. Temat romansu został potraktowany jednak w filmie nie jako klasyczny trójkąt miłosny, lecz znacznie bardziej skomplikowany układ uczuciowy o podłożu etyczno - religijnym. Piękna i dumna Sarah Miles, żona poważanego dyplomaty Henry’ego Milesa, poznaje przystojnego Maurice’a Bendiksa na przyjęciu wydanym przez męża. Bendix jest obiecującym pisarzem i sąsiadem Milesów. Znajomość Sarah i Maurice’a szybko przeradza się w zauroczenie, ale mężczyzną targają wątpliwości, coraz bardziej zżera go zazdrość o ukochaną kobietę. Choć obydwoje zapewniają o swojej miłości, ona nie chce ranić męża i nie zgadza się na rozwód, co doprowadza kochanka do szału. Ale podczas jednej z miłosnych schadzek bomba spada na dom Bendiksa. Na oczach przerażonej Sarah jej ukochany zostaje przysypany gruzami. Kobieta jest przekonana, że mężczyzna nie żyje. Zaczyna się żarliwie modlić do Boga. Wkrótce rozpada się związek Maurice'a i Sarah. Mężczyzna nigdy nie dowiedział się, dlaczego Sarah go porzuciła. Akcja filmu toczy się w dwóch płaszczyznach czasowych. Równolegle widz ogląda wydarzenia rok po zakończeniu wojny. W ulewną noc Bendix spotyka w parku Milesa, który zaprasza go do siebie na drinka. Ożywają wspomnienia, przed oczami Bendiksa przewijają się obrazy z jego burzliwego romansu z żoną gospodarza. Miles skarży się, że Sarah ma romans. Ponieważ jego pozycja nie pozwala mu na swobodę w działaniu, prosi pisarza o przysługę. Bendix wynajmuje prywatnego detektywa, który ma wyśledzić, kim jest nowy kochanek Sarah. Kiedy Maurice znajduje jej pamiętnik, dopiero teraz dowiaduje się, dlaczego wtedy odeszła od niego.