Traffic

Film | 2000 | thriller kryminalny

TRAFFIC
8,0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
30
10 1
Pojawia się w telewizji
Treści nie są obecnie w programie telewizyjnym

Pomysł na scenariusz filmu zaczerpnięto z prezentowanego w brytyjskiej telewizji Channel 4 serialu &quotTraffik&quot Simona Moore'a o różnych aspektach walki z narkomanią. Także film Soderbergha pokazuje ten problem z rozmaitych punktów widzenia

(TRAFFIC) Dramat społeczno-obyczajowy, 141 min, USA 2000 Reżyseria: Steven Soderbergh Scenariusz: Stephen Gaghan Występują: Michael Douglas, Benicio Del Toro, Catherine Zeta-Jones, Don Cheadle, Luiz Guzman, Dennis Quaid, Steven Bauer, Erika Christensen, Miguel Ferrer, Amy Irving i inni Pomysł na scenariusz filmu Stevena Soderbergha (&quotSeks, kłamstwa i kasety wideo&quot, &quotKafka&quot, &quotKról wzgórza&quot, &quotErin Brockovich&quot, &quotCo z oczu, to z serca&quot) został zaczerpnięty z prezentowanego w brytyjskiej telewizji Channel 4 serialu &quotTraffik&quot Simona Moore'a o różnych aspektach walki z narkomanią. Również film Soderbergha pokazuje ten problem z rozmaitych punktów widzenia: mafiosów stojących na czele narkotykowych karteli, drobnych dilerów i ich klientów, wysokich urzędników administracji rządowej walczących &quotz urzędu&quot z tą plagą, dobrych i złych policjantów, wymiaru sprawiedliwości. Reżyser ukazuje ich działania z niemal dokumentalną dokładnością, anonsując zmiany miejsca akcji napisami i odmienną tonacją kolorystyczną: wydarzenia rozgrywające się w Meksyku są ukazane w barwach sepii, te rozgrywające się w Stanach Zjednoczonych - w chłodnej zieleni, błękicie i szarościach. I choć wielokrotnie w kinie podejmowano te same wątki, prezentowano takich bohaterów i sytuacje, to jednak &quotTraffic&quot do końca ogląda się z wielką uwagą, nie tylko ze względu na doborową obsadę, ale i umiejętne poprowadzenie poszczególnych wątków i postaci. &quotTraffic&quot zasłużenie otrzymał 4 Oscary: za reżyserię, scenariusz, montaż i dla najlepszego aktora drugoplanowego (Benicio Del Toro, uhonorowany też za tę rolę Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie i Złotym Globem). Drugi Złoty Glob przyznano dziełu Soderbergha za scenariusz. Dwaj meksykańscy policjanci, Javier Rodriguez i Manolo Sanchez, zostają wciągnięci przez generała Arturo Salazara w walkę z potężnym kartelem narkotykowym z Tijuany, którym kierują bracia Obregonowie. Generał poleca im odszukać i sprowadzić Francisco Floresa, płatnego zabójcę pracującego dla kartelu, który generał chce zniszczyć. Tymczasem w San Diego w USA policjanci z agencji do walki z narkotykami DEA aresztują niejakiego Eduardo Ruiza, również należącego do kartelu z Tijuany. W zamian za nietykalność Ruiz zgadza się zeznawać przeciwko Carlosowi Ayali, głównemu dystrybutorowi narkotyków kartelu w regionie San Diego. Dopiero po aresztowaniu Carlosa, jego żona Helena Ayala, będąca w ciąży z drugim dzieckiem, dowiaduje się, czym naprawdę zajmował się jej mąż, rzekomy biznesmen z branży budowlanej. Schwytany Flores zostaje zmuszony torturami przez ludzi Salazara do wyjawienia adresów szefów kartelu. W oczekiwaniu na proces Ayali policjanci z wydziału antynarkotykowego prowadzą obserwację jego żony. Helena dostaje ostrzeżenie od braci Obregonów, którym Carlos był winien dużą sumę pieniędzy. Ma zwrócić dług, w przeciwnym razie bracia grożą porwaniem jej synka. W obawie o dziecko i przyszłość swojej rodziny Helena decyduje się działać. Kontaktuje się z braćmi Obregon, składając im ofertę korzystną dla obu stron. Domaga się jednak zlikwidowania Ruiza i anulowania długu. W Stanach Zjednoczonych do kierowania walką ze zorganizowanym przemysłem narkotykowym zostaje tymczasem wyznaczony sędzia Sądu Najwyższego Ohio, Robert Wakefield, który bardzo ambicjonalnie podchodzi do nowych zadań i liczy na szybkie efekty. Dlatego podwójnym ciosem jest dla niego wiadomość, że jego ukochana jedynaczka, 16-letnia Caroline, wzorowa uczennica, również jest uzależniona od narkotyków, co jej matka, Barbara, od pół roku ukrywała przed mężem.